Dela detta

OK, nu känner jag mig bara ännu mer motiverad att laga mina grönsakssoppor när DN kom med följande artikel; Rött kött ökar risk för tidig död.

Det är en grupp forskare på Harvard-universitetet som kommit fram till att vi inte ska äta mer än helst ett halvt kilo rött kött i veckan (tyckte jag mig höra igår på tv-nyheterna som gick i bakgrunden medan jag röjde skrivbordet…). Så, bara att börja räkna alltså!

Grejen är att tänka om lite, och att lära om. Fisk, fågel och grönsaker är inte svårt men vi är lite inprogrammerade på att lättlagad mat är korv, köttbullar och spaghetti carbonara – för att inte tala om fläskpannkaka som vi åt här hemma igår. Inte vidare nyttigt, jag vet, med allt mjöl och dessutom bacon men rätten hör till en av sambons favoriter och efter att ha serverat portion på portion på portion till familjens yngsta medlem är jag benägen att påstå att detsamma gäller för honom :-).

Idag blir det dock fisksoppa! En härligt saffransdoftande med flera fisksorter, skaldjur, färgglada rotsaker och härliga kryddor i. Även det sambons favorit – och min. Det är oftast han som lagar den och han gör det med bravur.

När det gäller mat finns det en hel del inspiration att hämta från spavärlden för den som vill leva hälsosamt. Även om man inte vill bli vegan eller vegetarian, äta raw food jämt eller avstå socker eller alkohol helt, så kan man genom att byta ut ett mål här och ett mål där hitta en balans som känns både härlig och enkel. För att inte tala om nyttig!

Ibland handlar det förstås bara om att ”få mat på bordet” när vardagen rullar snabbt och många magar knorrar. Men med lite planering och eftertanke kan man faktiskt få riktigt bra mat på bordet utan att det ska behöva vara särskilt mycket krångligare eller ta längre tid.

Jag börjar NU. Har du bra tips du vill dela med dig av är du varmt välkommen med dina kommentarer här nedan så att fler kan läsa dem.

Ha en underbar dag – och välj något annat än rött kött på lunchen!