Dela detta

Att komma i form efter förlossningen är lättare sagt än gjort. Faktum är att jag kan bli riktigt irriterad på alla hurtiga råd om hur det ”räcker” att gå en halvtimme till en timmes rask promenad om dagen. De som skrivit det vet inte att man vissa dagar inte ens kommer ur pyjamasen – inte för att man inte orkar (fast, jo, det också ibland) utan för att man helt enkelt inte hinner.

Men nu har jag bestämt mig. Istället för att sura över fåniga råd, och den kvarvarande bullen på magen, så får jag göra det jag kan – och orkar. För det är ju bättre än inget, eller hur! Så här är mina råd på vad du också kan göra som nybliven mamma för att röra lite på dig och träna upp magmusklerna igen!

-Dansa! Bebisar älskar sång och musik, gärna taktfasta låtar. På med Ipoden och hitta era favoriter. Vi kör varje morgon Surfin’ Safari med The Beach Boys, Bad Romance med Lady Gaga (just de där gaga, rara-ljuden verkar han fatta bättre än mig ;-)) och Satellite med Lena (”Love Love Love” känns ju bara så rätt att sjunga för den lille guldklimpen!). Sparka som på aerobics-passen och knäa så låren får en omgång! Efteråt är du garanterat svettig!

-Skaffa Wii Fit. Brädan är perfekt att ha under soffan och det spelar ingen roll om du inte lyckas tajma när bebisen sover, ofta tycker bebisar om att se på när vi gör saker också. Prata och spexa lite under tiden så kanske du lyckas köra en kvart i alla fall :-).

-Träna med babyn som tyngd. Jag rullade imorse ut yogamattan på vardagsrumsgolvet och hittade på lite magövningar som var roliga för oss båda. Isac var helt med på noterna och skrattade stort när han fick ”flyga” på mina ben! Och gissa om det var bra träning! Genom att sträcka ut benen och sedan dra upp dem igen medan man balanserar babyn (och självklart håller den i ett säkert grepp) får man bra träning av bukmuskulaturen.