Dela detta

Äääntligen helg! Jag ville bara säga det :-). Och att bästa sättet att stressa ner efter en hektisk vecka faktiskt inte är att göra ingenting. Inte först i alla fall.

Denna vecka har varit tuff, faktiskt förra också. Likaså kommer de två kommande att bli. Så, när jag fått iväg sista texten kände jag mig som en urkramad wettextrasa ungefär, med betoning på twistad ett par varv…

En redaktör jag lämnade en drös jobb till på eftermiddagens sluttamp skrev som svar; ”ha en trevlig helg nu och VILA!!!”. Bästa sättet jag kunde komma att göra det var att sticka ut i löpspåret.

Säkert har ni läst någon av alla artiklar om att vi fysiskt fortfarande är stenåldersmänniskor som laddar för strid med något lejon eller nån mammut, fast att allt det där adrenalinet idag istället byggs upp framför en datorskärm och inte vid en riktig strid. Så vi behöver hjälpa kroppen på traven för att få utlopp för alla stresshormoner.

Hanna Bergendal ger kostråd på Varbergs Kurort.

När jag var på testbesök hos Hanna Bergendal, Leg dietist och kognitiv samtalsterapeut på Varbergs Kurort, pratade hon också om vad som händer i kroppen om de här stresshormonerna inte transporteras ur systemet via fysisk aktivitet.

Dels kan de orsaka muskelspänningar som i sin tur kan ge smärta och ökad sårbarhet för ny stress. Men vi kan också bli feta. Stresshormonet kortisol som ofta produceras vid främst oro, styr nämligen även fett att lagras på buken om vi inte ser till att transportera ut det. Adrenalin kan i sin tur på sikt ha negativ effekt på hjärta och kärl.

All anledning att få utlopp för veckans upplagrade stressbank alltså (helst flera gånger under veckan förstås) och därför känner jag mig extra nöjd efter att nu ha varit ute i spåret en timme, tränat yoga och styrka med min Wii Fit i ytterligare en knapp timme och så stretchat på det! NU tänker jag vila :-).