Dela detta

Igår tipsade jag om hur man med små ”utbytestricks” kan få frukostvanorna att bli sundare. Temat var att vårstäda sig inifrån, eller som det så populärt heter; att detoxa. Detox står – som de flesta vet vid det här laget – för avgiftning och det handlar alltså om att driva ut slaggprodukter och gifter som kroppen belastats med under en längre tid. Syftet är att underlätta för kroppen att fungera bättre, få ökat näringsupptag och på så sätt även öka sin energi.

Trevliga bieffekter kan vara att man tappar ett och annat kilo. Många menar också att detox-kosten är rena föryngringskuren eftersom man boostar kroppen med vitaminer, mineraler, antioxidanter och nyttiga fetter som kroppen behöver. At låta bli socker är inte heller bara bra för tänderna, utan även hyn. Sockret lär bryta ner elastinet och kollagenet – det som håller huden spänstig och rynkfri. Ett lätt knep i teorin alltså, men ack så svårt i praktiken…

Har man lika svårt som jag att låta bli det söta är ett tips att välja den naturliga fruktvarianten istället för det vita raffinerade sockret. Jag har i flera tidigare inlägg gett recept på goda fruktjuicer som man kan mixa själv. Som en fortsättning på gårdagens detox-start kommer här också några tips på vad man kan välja att äta till lunch under sin kur:

– Mixa olika grönsaker som morot, kål, lök, paprika med tomatkross och buljong och låt koka till en soppa. Krydda efter smak. Drivande och otroligt nyttigt.

– Gör en sallad på babyspenat, ruccola, dina favoritgrönsaker och lägg till något proteinrikt som till exempel kalkon, tonfisk, ägg, lax eller kyckling. 1 gram per kilo kroppsvikt säger experterna räcker som dagsintag.

– Att ångkoka grönsaker är också smart när man vill bevara fler nyttiga ämnen. Ta till exempel broccoli och ringla sen lite ekologisk olivolja över (jag brukar fuska med ytterst lite riven parmesanost också som ger fin smak – inte godkänt enligt detoxskolan dock – men gott!).