Dela detta

Lågkonjunktur, finanskris, svångrem, spartider…spatider? Går det ihop? Det är det många som frågar sig just nu, inte minst ägarna till olika spaanläggningar gissar jag. Och på det här planet sitter jag för en gångs skulle inte inne med någon insiderinformation, så svaret får någon annan ge.

När det gäller spabesökaren så vill jag i alla fall inbilla mig, att även om denne sparar in på den där sportlovsresan, trappar ner ambitionerna inför sommarsemestern och kanske tar det lugnt med utgifterna i det stora hela, så kan hon/han inte helt sluta att unna sig – så tråkigt orkar ingen leva. Och har man inte råd att unna sig en långresa kanske en kortare, inre resa genom spaupplevelser kan vara ett bra alternativ. Men det finns förstås en gräns för hur mycket man vill spendera även där…

Från omgivningen får jag ofta höra argumentet ”ja men spa är ju så dyrt”, vilket jag brukar protetera vilt emot. Det är inte dyrt med tanke på vad man får; välmående (i alla fall om behandlingen /spa’t är bra). Men när jag nyligen surfade runt mellan olika spasajter för att jag själv letade efter en behandling upptäckte jag att…jo, det var allt rätt bra dyrt, ibland var priserna till och med saftiga. Och en sak till; de var höjda.

Höjda priser är i och för sig inget konstigt, det kommer som ett brev på posten vid varje årsskift inom många branscher, men är det en klok väg att gå för spabranschen i dessa tider kan man fråga sig? Jag måste erkänna att jag blev förvånad. Hur kan spabranschen å ena sidan klaga på hur det ska gå, och samtidigt höja priserna?

Varför inte ”göra en Melker”? Rea priserna under dagar och tider på dagen då behandlingsrummen ofta brukar stå tomma ändå? Varför inte köra kampanjer, eller satsa/kanske till och med sänka priserna när alla andra höjer? Visserligen handlar spa idag mycket om att konkurrera om något unikt – och nysatsningar är ofta dyra – men det finns inget som säger att det beslutet inte kan gå hand i hand med en billigare del som bygger på ett basutbud som tex massager i 10-pack för den som har ont i ryggen.

Att hitta den perfekta balansgången där man både gör vinst och vinner kunder är nog många gånger svår. Prissättning och intäkter är en viktig fråga inom spa, och här finns nog en hel del kvar att göra. Den som hittar svaret, och kanske till och med lyckas använda utmaningen till sin fördel, lär i alla fall vara den som går som segrare genom den här krisen.