Dela detta

Har just ätit frukost och lapat trycksvärta (bläddrat i morgontidningen varvat med tumslick). Himlen har bytt skepnad från solljus till åskmolnssvart – båda två är faktiskt lika vackra även om förstås det förra lockar mer till promenad.

Jag har varit lite sporadisk i mina inlägg – dels på grund av resa, dels på grund av sviktande internetsignaler – vilket varit lite frustrerande eftersom jag som vanligt har mycket att berätta och dela med mig av. Nu ska det dock bli bättre flyt i inläggen igen :-).

För er som är nyfikna på mina tyckanden åt kvalitetshållet, och som är intresserade av resebranschen (professionellt eller som fritidsintresse) kan jag rekommendera senaste numret av Travel News där jag gjort en stor undersökning av kunskapsläget hos reseförsäljare av kryssningar. Väldigt spännande att göra, och förhoppningsvis lika spännande att läsa.

Lika intressant vore det förstås att titta närmare på samma upplägg för spabranschen; för lika villkor borde väl gälla här? Ska man kunna sälja måste man ha kunskapen om produkten man säljer…

Shiatsu eller Hot Stone? Ett bra spahotell guidar dig rätt redan vid bokningen.

Jag har varit inne på detta tidigare vid flertalet tillfällen; att spahotell borde bli bättre på att integrera de olika delarna med varandra (bokning, reception, hotell, spa, restaurang, gym etc.).

Anna Nilsson, spachef på Varbergs Stadshotell och Asia Spa, har berättat för mig att de låtit den som är behandlingsansvarig hos dem sitta med bokningspersonalen för att ”tjuvlyssna” på vilka som är de vanligaste kundfrågorna när det gäller bokning av en spavistelse, och för att kunna hjälpa bokningspersonalen.

Smart och enkelt, och säkert något de har stor nytta av. För om kunden ska bli intresserad av att boka spabehandlingar och kunna hitta det som är rätt för dem så måste ju intresset och möjligheten att guida i ”menydjungeln” finnas även hos den de först pratar med.