Dela detta
BEV_571_low
The Nail Bar, Beverly Wilshire. Foto: Four Seasons Hotels.

Här i Sverige gör spa allt för att promota sina behandlingar, i andra delar av världen hemlighåller man vissa. Där vill man att den med koll ska få äran att känna sig speciell, och därmed kunna be om specialare som inte står på menyn. Du kan alltså bara få dem om du känner till att de går att få… Ett udda pr-knep? Ja visst, men smart om du vill behålla VIP-kunder och få dem att känna sig utvalda och priviligerade!

Exempel på andra som gör detta är Four Seasons Los Angeles at Beverly Hills. Här kan man, om man känner till det, få en session som den lugnande parbehandlingen Bio Meditation  ($260) som ska hela, detoxa och balansera problem du inte ens visste om att du hade.

Spa InterContinental Los Angeles kan man fråga efter en Detoxifying Ritual ($225) och få ett lyxigt bad följt av en exfolierande kroppsskrubb, mineralrik lermask och skalpmassage.

The Mandarin Oriental i Boston erbjuder, utan att utannonsera det, en Gemstone Vitality journey ($260-280) som inkluderar en helkroppsmassage, med skräddarsydd aromaterapiblandning för gästen samt lokalt funna ädelstenar som granat, turmalin, rökkvarts och ametist.

Fler exempel finns, bland annat på Hotel Matilda in San Miguel de Allende, Mexico, Spa Marquis i Kalifornien, Mulia Spa på Bali och många fler spa.

Vill du testa detsamma här på hemmaplan, börja ”läcka” till dina stammisar att det går att uppgradera vissa behandlingar eller be om specialare, eller helt enkelt föreslå en skräddarsydd behandlingslösning för dem – mot visst pris förstås.