Dela detta

Mobilfri zon på Yasuragi blir en nyhet 2015. Foto: Yasuragi Hasseludden.

Digital tystnad blir det nya på det japanska spa- och konferenshotellet Yasuragi på Hasseludden utanför Stockholm från mitten av januari.

Det område som kommer att vara mobilfri zon är det japanska badet med tvagningsrum, poolområde, varma källor, behandlingsrum och loungen där gästerna kopplar av mellan de varma baden.

Yasuragis varma källor. Foto: Yasuragi Hasseludden.-Vårt kundlöfte är att här ska människor kunna varva ned, hitta tillbaka till sin energi och åka hem med ny kraft. Att skapa ett område på vår anläggning där det är möjligt att helt stänga av den yttre världen är ett led i att förstärka detta kundlöfte säger Florence Cardell, marknads- och försäljningschef på Yasuragi.

Den bakomliggande tanken är att hjälpa gästerna att minska den digitala stressen. Att ständigt vara uppkopplad och nåbar påverkar vår hjärna och vår stressnivå negativt.

På mötesavdelningen, i restaurangerna och övriga utrymmen kommer det fortsätta att vara tillåtet att använda mobiltelefon.

-Vi vet att många idag använder mobiltelefon och surfplattor som ett arbetsverktyg. Så självklart är det möjligt att använda dessa fritt på vår mötesavdelning. Det vi vill åstadkomma med den mobilfria zonen är dock en möjlighet för människor att skapa lite mer balans mellan arbete och frihet och mellan att vara uppkopplad och att njuta av det som är här och nu, utan att berätta i sociala medier för alla man känner, kommenterar Florence Cardell.

Studier visar att den digitala tillvaro vi lever i påverkar våra stressnivåer i form av ökad kortisolutsöndring vilket bland annat får konsekvenser för sömnkvalitén. Även vår förmåga till social interaktion, vår empati, påverkas när vi ägnar alltför mycket tid på till exempel social medier.

VD Anna Spjuth, foto: Yasuragi Hasseludden.-Yasuragi betyder inre ro och harmoni. Vi vill vara trogna vårt koncept och erbjuda våra gäster att komma tillbaka till sig själva och finna mer av sin egen inneboende harmoni. 

Det här är ett naturligt steg för oss när det gäller att stärka vårt varumärke, avslutar Anna Spjuth, VD på Yasuragi.