Kerstin-Florian-1024x567

Det är skillnad på märken och märken. Att välja märke till sin spaverksamhet kan inte vara en lätt uppgift. Jag vet att många där ute brottas med just denna fråga. Dels vill man vara unik, dels vill man ha en bra produkt som ger resultat, dels vill man uppleva att man har bra stöd. Alla varianter verkar finnas. Från de som ”bara” levererar produkter till de som förstått att vara en stark samarbetspartner i alla lägen.

Ett vanligt problem verkar vara att man inte får sina produktleveranser i tid ens och det blir förstås problematiskt när man står med kunder som vill boka en skrubb, ansiktsbehandling eller något annat och man inte har produkter att genomföra behandlingen med!

Ett annat är utbildning. Om kunden har produkter men inte kan erbjuda kunskap och utbildning om behandlingar så är det upp till spat/salongen själv att sätta ihop ett passande sådant. Kanske finns inte talangen eller tiden för detta, då blir det också svårt att arbeta med ett sådant märke.

En annan variant är där märken går steget längre och ger fördelar av att man väljer just dem…kanske erbjuder sig att stå för ombyggnad eller uppfräschning av lokalerna och det blir förstås svårt att säga nej till om egna budgeten inte är fet. Det kan förstås bli en väldigt lyckad win-win-situation, det beror helt på vem man är och vad man har för image.

_MG_0224_1
Tina Reinsjö på Varbergs Kusthotell gav mig en konsultation före behandlingen. Foto: H. Rovén.

Hudvårds- och spamärket Kerstin Florian har inte bara kontor i Stockholm med fina utbildningslokaler, de utbildar även på plats och utvecklar spakoncept i nära samarbete med salongen/spaanläggningen. Fördelen är att de har expertis och erfarenhet och även kan ge förslag som passar bra ihop med deras utbud och sortiment av produkter.

Ett exempel är Hooks herrgård vars spa fortfarande ändå får kallas nytt. Där fanns de med från start och gav råd vid varje steg på vägen vid sidan om och i samarbete med arkitekten Per Öberg.

Ett annat exempel är Varbergs Kusthotell som jag nyligen skrivit flera inlägg om där de vidareutbildade terapeuterna på spat i att bara erbjuda kunden tid och hur det kan fungera på ett bra sätt.

Terapeuten sitter ner med kunden i ett par minuter före behandlingens början och frågar vad denne vill uppnå innan man ger en rekommendation på ingående moment och sätter igång.

Jag testade det när jag senast var på plats och tyckte det var väldigt positivt. Att produkterna dessutom är snygga, härliga, väldoftande och väl fungerande är grädde på moset!

DSC_8429Ps. Tyvärr gick nyligen Kerstin Florians dotter, Charlene, bort.

Hon var en inspiratör för många, djupt engagerad i hälsofrågor och hudvårdsmärket/företaget och hade som jag förstått redan börjat ta över efter sin mor, grundaren och den stora spadrottningen Kerstin Florian.

Vi på Spabanken vill passa på att beklaga sorgen och skickar varma tankar till Florian-familjen.